@article{oai:jissen.repo.nii.ac.jp:02000145, author = {須賀, 由紀子}, journal = {実践女子大学生活科学部紀要, Bulletin of Jissen Women's University Faculty of Human Life Sciences}, month = {Mar}, note = {本稿は、持続可能な地域づくりと学生による地域連携活動のあり方への知見を得ることを目的として、社会関係資本の概念に着眼して検討し、地域連携型プロジェクト教育の意義について考察を行った。社会関係資本の基本概念として、「個人財」と「集合財」について押さえた上で、「関係人口」「世代間継承」「社会教育」の3つの観点から、社会関係資本と地域連携活動の意義を整理した。そして、学生が地域活性のため行った実践事例の取り組みの中に、社会関係資本形成の視点からみた地域連携型プロジェクト活動の意義を検討した。  結論として、①地域再生の主体としての意識の獲得 ②地域の人たちとの信頼関係を生み、地域の自立の力を生み出す可能性 ③関わる地域の持続的な存続を願うコミュニティの形成 ④次の時代を作る「親世代である」ということの価値が、社会関係資本醸成の観点からみた、地域連携型プロジェクト教育の意義と役割であることを示した。, This paper focuses on the concept of social capital and examines the significance of community-based project education to gain insights into sustainable regional development and community-based collaborative activities by students. After understanding the meanings of “individual assets” and “collective assets” as the basic concepts of social capital, we examined the relations of social capital and regional cooperation activities from three perspectives: “relevant population,” “intergenerational inheritance,” and “social education.” In addition, we considered the significance of community collaboration project activities from the perspective of social capital formation by selecting practical examples of students’ efforts to revitalize local communities. In conclusion, the significance and role of community-based project education in fostering social capital are 1) the acquisition of awareness as an agent of regional revitalization, 2) the possibility of creating a relationship of trust with local people and creating local self-reliance, 3) the formation of a community that hopes for the sustainable survival of the local area, and 4) the value of being the “parent generation” that creates an era.}, pages = {43--53}, title = {持続可能な地域連携型プロジェクトの検討 ~社会関係資本の醸成に着眼して~}, volume = {61}, year = {2024} }