@article{oai:jissen.repo.nii.ac.jp:00002127, author = {三田, 薫 and 栗田, 智子 and 霜田, 敦子}, journal = {実践女子大学短期大学部紀要, Jissen Women’s Junior College Review}, month = {Mar}, note = {短期大学1 年生対象の英語必修科目の授業改革の歴史を振り返る。文法力強化のための自律学習プログラムは学生の動機づけと文法テスト結果に貢献したが,コミュニケーションの授業でない,英作文でエラーが改善されない,教師が指導しにくいという3 つの問題が生じた。それらを克服し,国際教育ネットワークに学生の英文を投稿する活動が中心の授業展開になった過程を紹介する。また授業内容をアクティブ・ラーニングの視点から分析する。, The reform history of a compulsory English course for all first-year students in a junior college is reviewed. An autonomous learning program for strengthening grammatical knowledge was conducted, and it contributed to students’ motivation and grammar test results. However, there were three problems: 1) it was not a communication class, 2)grammatical errors still occurred in writing tests, and 3) instructors found the way of teaching difficult. To solve the problems, a global education network was introduced and the students’ main activity became the posting of essays on the site. The class activities will be analyzed from the perspective of Active Learning.}, pages = {13--32}, title = {東京の女子短期大学の全学共通英語 必修科目における授業改善の歴史 ― アクティブ・ラーニングアプローチに基づく 国際プロジェクトベーストラーニングに至る取り組み ―}, volume = {41}, year = {2020} }