@article{oai:jissen.repo.nii.ac.jp:00002129, author = {大塚, みさ and 三田, 薫}, journal = {実践女子大学短期大学部紀要, Jissen Women’s Junior College Review}, month = {Mar}, note = {この20 年の間に自校教育の導入が各大学で進められてきた。本学でも2009 年の「実践入門セミナー」開講以来これをシラバスに明記して取り組んできた。しかしながら、限られた授業時間で効果的な自校教育を実践することは容易ではなく、その場では理解や関心を示しても定着は見られない点が課題であった。この状況を改善してより効果的な自校教育を実践するために、筆者らはそれぞれの担当クラスで先行研究をもとにアクティブラーニングの一手法である「ジグゾー法」の導入を試みた。本稿ではその取り組みと今後の課題を報告する。, To teach the school’s founding histories, the course “Jissen Introductory Seminar” has included it in the syllabus since 2009. However, results at the end of term have shown that the time allocated was insufficient. The students showed interest in the history and founder’s life initially but did not seem to gain further understanding at the end of term. To address this and promote effective education of our school’s foundation, we introduced the Jigsaw learning technique course, one of the Active Learning techniques. We tried it while referring to a previous attempt at a university in Japan. The results are reported.}, pages = {43--52}, title = {ジグゾー法を用いた自校教育の試み1 ― 初年次教育科目「実践入門セミナー」における取り組み ―}, volume = {41}, year = {2020} }