@article{oai:jissen.repo.nii.ac.jp:00002377, author = {三田, 薫 and 霜田, 敦子}, journal = {Jissen English communication, Jissen English communication}, month = {Mar}, note = {短期大学英語必修授業で前期・後期を通じて実施した2 回のライティングテストの結果147名分を習熟度別に比較分析した結果,どの習熟度のグループにおいても,多くの項目で統計的に有意に改善していることが明らかになった.特定の文法項目に絞ったエラー改善の指導,構成と論理を表すディスコースマーカーの指導,内容の質の指導,短い英文を繰り返し書かせる指導,海外に発信するエッセイの作成や発表の機会などがライティングの改善に貢献した可能性がある.また調査結果を基にライティングテストの評価基準(ルーブリック)構築を試みる., A comparative analysis of the results of two writing tests administered to 147 students in the first and second semesters of a required junior college English class by proficiency level revealed statistically significant improvements in many items for all proficiency groups. It is possible that instruction on error improvement focusing on specific grammar items, instruction on discourse markers for structure and logic, instruction on content quality, instruction on writing short English sentences repeatedly, and opportunities to write and present essays to be sent abroad contributed to the improvement in writing. We will also try to construct a rubric for the writing test based on the results of the survey.}, pages = {13--48}, title = {学生の英文ライティング力向上の分析 その3:文法・構造・論理・内容の質の重点的指導によるライティングの習熟度別変化}, volume = {52}, year = {2022} }