@article{oai:jissen.repo.nii.ac.jp:00002469, author = {大塚, みさ}, journal = {実践女子大学短期大学部紀要, Jissen Women’s Junior College Review}, month = {Mar}, note = {外来語の数の多さや意味の分かりづらさがしばしば話題となっている。公共性の高い場面での外来語の使用や、「外来語弱者」と呼ばれる高年層には配慮が必要であることは言うまでもないが、これから社会で活動する大学生には、必要に応じて馴染みのない外来語を積極的に習得する姿勢が求められるのではないだろうか。本稿では、その一助となる教材の開発に必要な外来語語彙のレベル別整理を目指した試みを報告し、その検証と今後の課題の検討を行う。, The problems of large number of loanwords and the difficulty of understanding their meanings have often been addressed. While consideration for public situations and the elderly is of course necessary, university students who are active in society need to be willing to learn unfamiliar loanwords as needed. This paper reports attempts to organize loanword vocabulary by level, which is necessary for developing tools to help in this process and examines the validation and future challenges.}, pages = {9--18}, title = {大学生に求められる外来語語彙のレベル別整理を目指して―スポーツ紙の芸能面を用いた一試み}, volume = {44}, year = {2023} }