@article{oai:jissen.repo.nii.ac.jp:00000971, author = {秋山, 博介 and アキヤマ, ヒロユキ and AKIYAMA, Hiroyuki}, journal = {実践女子大学生活科学部紀要}, month = {Mar}, note = {P(論文), 近年子どもの人口が減少しているのにもかかわらず、不登校の人数は増加している。しかも長期に渡って「ひきこもり」や「不登校」を続けている学生が増加傾向を示している。ここで危惧されるのは、長期にわたる社会や人との断絶がその後の生活に負の影響を及ぼすことが少なくないことである。このような影響を考えて支援者は援助していかないと結果として不登校→ひきこもり→フリーター→ニートへと変化する可能性がある。そこでこの解決策として(1)きちんと現実原則をふまえられるように指導すること、(2)充分に習得できなかった発達課題をもう一度補って社会化していく必要がある。以上の点において考えていくことが大切であることを言及した。, In recent years, the number of people of non-attendance at school increases in spite of decreasing of population of a child. Besides, the numbers of student, who withdraws from going outside of the house or continues unpleasant "school refusal" for a long time, shows a tendency to increase. What is apprehensive here is the case is not rare, in which a long absence from the society and human relationships causes a negative influence on the later life. The non-attendance is likely to advance to staying indoor or a so-called withdrawal, and that may get to the situation of being a job-hopping part-timer and finally to that of Not in Employment, Education or Training ("NEET") as a result unless a supporter considers strong connection among them. As the solution, the author suggests that a supporter should guide such students; 1) to act in accordance with the principle of the society, and 2) to be socialized by making up each developmental stage.}, pages = {1--14}, title = {不登校についての一考察その2 : 学校教育とひきこもり、フリーター、ニートとの関係}, volume = {44}, year = {2007} }