WEKO3
アイテム
学生の英文ライティング力向上の分析――Fluency が伸びた学生の日本語の干渉による エラーと表現力の変化
https://doi.org/10.34388/1157.00002441
https://doi.org/10.34388/1157.00002441ea60f899-3645-49c1-bed1-d5b152b3941a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-04-15 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 学生の英文ライティング力向上の分析――Fluency が伸びた学生の日本語の干渉による エラーと表現力の変化 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | An Analysis of Japanese Students’ Improvement on EFL Writing――Changes of Errors by L1 Transfer and the Ability of Expression in Essays by Students who Improred Fluency | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 論理的思考 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 英語発想 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 国際教育ネットワーク | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 外国語学習における母語活用 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 結束性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 論理的一貫性 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ディスコースマーカー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 読み手本位 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本語干渉による動詞エラー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Because 断片 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | T ユニット | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | logical thinking | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | an English way of thinking | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | International Education and Resource Network(iEARN) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | L1 use in L2 learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | cohesion | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | coherence | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | discourse marker | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | reader-centered | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | errors of verb by Japanese transfer | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Because fragment | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | T-unit | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34388/1157.00002441 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
三田, 薫
× 三田, 薫× 霜田, 敦子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿では,短期大学1 年生が一般英語科目において書いたエッセイの中でfluencyが伸びた学生を対象として,1)英文の構成,2)accuracy,3)contents の深化の3観点からライティング力の変化を調査し,アンケートにより学生自身が感じた変化の要因を検証した。本科目では,国際教育ネットワークへの英文投稿を最終目標として,論理的思考の指導や日本語と英語の構造の違いを学ぶ「英語発想」の指導など,多角的にライティング力の質を高める指導を行った。こうした準備段階における日本語を介した指導が学生のライティングの質にどのように生かされたかの分析を試みる。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study explored how the quality of essays has changed in a general English class. Thirty-seven essays, which improved in fluency, were investigated in terms of three points of view: 1)structure of essay, 2)accuracy, and 3)indepth and impressive contents. Furthermore, students’ ideas about their own improvement were examined by questionnaires. The final goal of this class is to post English essays on the International Education and Resource Network(iEARN). To post their essays on this site, students learned various types of strategies for good writing, such as logical thinking, awareness of language differences between Japanese and English, and so on. Japanese(L1)was used in pre-writing and brainstorming, and the effects of such instructions on the students’ quality of writing were analyzed. |
|||||
書誌情報 |
Jissen English communication en : Jissen English communication 巻 50, p. 6-33, 発行日 2020-03-18 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 実践女子大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2436195X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11640473 | |||||
論文ID(NAID) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 1520290884996020000 |