WEKO3
アイテム
ジグゾー法を用いた自校教育の試み1 ― 初年次教育科目「実践入門セミナー」における取り組み ―
https://doi.org/10.34388/1157.00002076
https://doi.org/10.34388/1157.00002076a3fef308-4048-4202-b991-2aea290bd5f7
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-03-09 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ジグゾー法を用いた自校教育の試み1 ― 初年次教育科目「実践入門セミナー」における取り組み ― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Teaching a college’s founding history using Jigsaw learning technique ― an attempt at a women’s junior college in Tokyo | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 自校教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 初年次教育 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 短期大学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ジグゾー法 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ルーブリック | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Teaching a college’s founding history | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Freshman education | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Junior college | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Jigsaw learning technique | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Rubrics | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34388/1157.00002076 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
大塚, みさ
× 大塚, みさ× 三田, 薫 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4535 | |||||
姓名 | Otsuka, Misa | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4536 | |||||
姓名 | Mita, Kaoru | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | この20 年の間に自校教育の導入が各大学で進められてきた。本学でも2009 年の「実践入門セミナー」開講以来これをシラバスに明記して取り組んできた。しかしながら、限られた授業時間で効果的な自校教育を実践することは容易ではなく、その場では理解や関心を示しても定着は見られない点が課題であった。この状況を改善してより効果的な自校教育を実践するために、筆者らはそれぞれの担当クラスで先行研究をもとにアクティブラーニングの一手法である「ジグゾー法」の導入を試みた。本稿ではその取り組みと今後の課題を報告する。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | To teach the school’s founding histories, the course “Jissen Introductory Seminar” has included it in the syllabus since 2009. However, results at the end of term have shown that the time allocated was insufficient. The students showed interest in the history and founder’s life initially but did not seem to gain further understanding at the end of term. To address this and promote effective education of our school’s foundation, we introduced the Jigsaw learning technique course, one of the Active Learning techniques. We tried it while referring to a previous attempt at a university in Japan. The results are reported. | |||||
書誌情報 |
実践女子大学短期大学部紀要 en : Jissen Women’s Junior College Review 巻 41, p. 43-52, 発行日 2020-03-09 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 実践女子大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 24344583 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12721413 |