WEKO3
アイテム
自己省察を促すための自己評価ルーブリック導入の試み
https://jissen.repo.nii.ac.jp/records/1873
https://jissen.repo.nii.ac.jp/records/1873a4159fee-858b-40be-93ae-2322287a1450
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2018-03-26 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 自己省察を促すための自己評価ルーブリック導入の試み | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Approaches to the Introduction of Self-Assessment Rubrics to Encourage Self-refl ection | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ルーブリック、自己評価、自己省察、ディプロマポリシー(DP)、プロジェクト・ベースト・ラーニング(PBL) | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Rubrics, Self-assessment, Self-refl ection, Diploma policy, Project-Based Learning | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
大塚, みさ
× 大塚, みさ× 三田, 薫× 白尾, 美佳 |
|||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4097 | |||||
姓名 | Otsuka, Misa | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4098 | |||||
姓名 | Mita, Kaoru | |||||
著者別名 | ||||||
識別子Scheme | WEKO | |||||
識別子 | 4099 | |||||
姓名 | Shirao, Mika | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 2017 年度前期における担当授業へのルーブリック導入事例を報告する。自己評価ルーブリックへの取り組みを授業の初回と最終回に実施することにより、それが学生の自己省察、教員の教育方法の検討・改善につながる点で大変貴重な機会となりうることを確認した。特に同一内容で担当者の異なる科目間での結果比較は、各教員の授業改善を多角的に行える有意義な試みと評価された。さらにルーブリックに関する意識調査の実施によって学生側の認識を確認することで、誤差を最小限にとどめることが可能となることが示唆された。また、ルーブリックの導入は授業のみならずプロジェクト活動においても有用であることを検証した。 | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This article reports an attempt to introduce self-assessment rubrics for junior college & university students of the classes in the first term of the year 2017. Self-assessment rubrics were applied in the first and last sessions of the curriculum, and it is verified that the rubrics could provide a very valuable opportunity for students to reflect themselves, as well as they could encourage the instructors to consider and improve their teaching methods. Especially, the rubrics were effective to compare the results of different instructors who teach the same subject, leading to the multi-directional improvement of teaching by each instructor. In addition, it is indicated that questionnaires for students about the rubrics could minimize the differences of understanding between students and teachers. It is also verified that the introduction of self-assessment rubrics was effective not only for classes but also for project- based learning activities. | |||||
書誌情報 |
実践女子大学短期大学部紀要 en : The Bulletin of Jissen Women's Junior College 巻 39, p. 1-21, 発行日 2018-03-09 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 実践女子大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 21896364 | |||||
ISBN | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | AA12721413 |