WEKO3
アイテム
ウィキペディア編集とメディアリテラシーの育成: 司書養成科目における実践の報告
https://doi.org/10.34388/0002000061
https://doi.org/10.34388/00020000619a878412-e370-4670-b0de-905a06e11475
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
短大45-9.pdf (1.1 MB)
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-03-22 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | ウィキペディア編集とメディアリテラシーの育成: 司書養成科目における実践の報告 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Wikipedia editing and the development of media literacy: A report on practice in a librarian training class | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34388/0002000061 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
橋詰, 秋子
× 橋詰, 秋子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | ウィキペディアの編集が学生のメディアリテラシー育成につながることを、実践女子大学短期大学部の司書養成科目における試みから論じる。2022 年に、「図書館情報資源特論」の中で、学生がウィキペディアの人物記事を編集・執筆する演習を行った。これは、特殊なウェブメディアであるウィキペディアとの適切なつきあい方を身につけさせることを狙った試みであった。学生がもつウィキペディアのイメージは演習前後で変化し、この狙いはある程度達成したと考えられる。 | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This study examines how the experience of editing Wikipedia leads to the development of media literacy in students, based on the practice in Jissen Women’s junior college librarian training class. In an “Advanced Library and Information Resources” class in 2022, we conducted an exercise in which students edited and wrote Wikipedia articles about specific people. This attempt aimed to help students learn how to effectively use Wikipedia, a unique web medium. The students’ image of Wikipedia changed before and after the exercise,suggesting that this aim was achieved. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 実践女子大学短期大学部紀要 en : Jissen Women’s Junior College Review 巻 45, p. 117-127, 発行日 2024-03-06 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 実践女子大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12721413 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12721413 |