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アイテム
持続可能な地域連携型プロジェクトの検討 ~社会関係資本の醸成に着眼して~
https://doi.org/10.34388/0002000145
https://doi.org/10.34388/0002000145a65f1bfa-32cc-4909-bd9f-909317310072
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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生活科学61-6.pdf (4.2 MB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2024-04-12 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 持続可能な地域連携型プロジェクトの検討 ~社会関係資本の醸成に着眼して~ | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Consideration of Sustainable Regional Collaboration Projects 〜Focusing on Fostering Social Capital 〜 | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | 社会関係資本 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題 | social capital | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | プロジェクト型学習 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題 | project-based learning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | 地域連携 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題 | regional partnership | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | 持続可能な関係 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題 | sustainable relationship | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | 大学 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題 | universities | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題 | 学生活動 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題 | student activities | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.34388/0002000145 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
須賀, 由紀子
× 須賀, 由紀子 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 本稿は、持続可能な地域づくりと学生による地域連携活動のあり方への知見を得ることを目的として、社会関係資本の概念に着眼して検討し、地域連携型プロジェクト教育の意義について考察を行った。社会関係資本の基本概念として、「個人財」と「集合財」について押さえた上で、「関係人口」「世代間継承」「社会教育」の3つの観点から、社会関係資本と地域連携活動の意義を整理した。そして、学生が地域活性のため行った実践事例の取り組みの中に、社会関係資本形成の視点からみた地域連携型プロジェクト活動の意義を検討した。 結論として、①地域再生の主体としての意識の獲得 ②地域の人たちとの信頼関係を生み、地域の自立の力を生み出す可能性 ③関わる地域の持続的な存続を願うコミュニティの形成 ④次の時代を作る「親世代である」ということの価値が、社会関係資本醸成の観点からみた、地域連携型プロジェクト教育の意義と役割であることを示した。 |
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言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | This paper focuses on the concept of social capital and examines the significance of community-based project education to gain insights into sustainable regional development and community-based collaborative activities by students. After understanding the meanings of “individual assets” and “collective assets” as the basic concepts of social capital, we examined the relations of social capital and regional cooperation activities from three perspectives: “relevant population,” “intergenerational inheritance,” and “social education.” In addition, we considered the significance of community collaboration project activities from the perspective of social capital formation by selecting practical examples of students’ efforts to revitalize local communities. In conclusion, the significance and role of community-based project education in fostering social capital are 1) the acquisition of awareness as an agent of regional revitalization, 2) the possibility of creating a relationship of trust with local people and creating local self-reliance, 3) the formation of a community that hopes for the sustainable survival of the local area, and 4) the value of being the “parent generation” that creates an era. |
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言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 実践女子大学生活科学部紀要 en : Bulletin of Jissen Women's University Faculty of Human Life Sciences 巻 61, p. 43-53, 発行日 2024-03-18 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 実践女子大学 | |||||
言語 | ja | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10494731 | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AN10494731 |