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  1. 紀要論文
  2. 実践女子大学生活科学部紀要(Online ISSN: 2433-6645)
  3. 第57号

「印象」はどこから来るか:物理的属性と性格印象の関連性の検討

https://doi.org/10.34388/1157.00002094
https://doi.org/10.34388/1157.00002094
65ff0ef8-c726-4c2b-a12a-22f69013c895
名前 / ファイル ライセンス アクション
生活科学57-6.pdf 生活科学57-6 (1.8 MB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2020-04-14
タイトル
タイトル 「印象」はどこから来るか:物理的属性と性格印象の関連性の検討
タイトル
タイトル Where the “impressions” come from?: An analysis of relationships between physical features and personality impressions
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 印象
キーワード
主題Scheme Other
主題 図形
キーワード
主題Scheme Other
主題 象徴性
キーワード
主題Scheme Other
主題 生き物らしさ
キーワード
主題Scheme Other
主題 SD法
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Impressions
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 shape
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 symbolism
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 lifelike
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Semantic Differential method
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.34388/1157.00002094
ID登録タイプ JaLC
著者 作田, 由衣子

× 作田, 由衣子

WEKO 4584

作田, 由衣子

Search repository
著者別名
識別子Scheme WEKO
識別子 4585
姓名 Sakuta, Yuiko
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 People form multi-sensory impressions, such as “warm-cold” or “soft-hard,” about various stimuli, including human faces and other objects. In recent years, studies on social cognition have found that when a person looks at a face, he or she makes an instant impression judgment, and that perceived impression is used as a clue for action in various social situations. Moreover, many studies on perception have demonstrated that even simple shapes produce various impressions in the same way. However, there is little integration between the two lines of study. The current study focuses on the commonality of impressions formed from faces and simple shapes. The purpose of this study was to examine the effects of the eyes on forming impressions about visual stimuli because the eyes are important for reading emotion. It is possible that we feel “lifelike” just by attaching eyes on a simple shape, whose personality impressions would change greatly depending on whether it had eyes or not. Impression evaluation by the semantic differential method was carried out for a total of eight stimuli, which consisted of four shapes with eyes and four shapes without eyes created by manipulating two factors, namely straight/curved and regular/irregular. The results suggest that there are some differences in impressions between the shapes with eyes and the ones without eyes.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 人は様々な対象に対して、「温かい‐冷たい」「柔らかい‐硬い」など、多感覚的な印象を知覚する。近年、社会的認知の研究において、人は顔を見ると一瞬のうちに印象判断を行うことや、そうして知覚された印象は様々な社会的場面において行動の手がかりとして用いられることなどが分かってきている。また、単純な図形などを見ただけでも、同様に様々な印象を知覚することは古くから多くの知覚研究により実証されている。しかし、両者の研究を統合したものはほとんど見られない。本研究では、顔と単純な形それぞれから知覚される印象の共通性に焦点を当てる。特に、顔の中でも感情の読み取りなどにおいて重要な目に着目して、視覚刺激の印象判断における目の効果を検討した。単純な形に目がついただけで、「生き物らしさ」が感じられ、特に性格印象が目の有無により大きく変化するのではないかと考えた。直線・曲線×規則的・不規則の2 つの要因を操作して作成された図形刺激4 個に目を付与したものとしていないもの計8 刺激に対してSD 法による印象評価を行った。その結果、目がある場合とない場合で様々な印象に違いが生じることが示唆された。
書誌情報 実践女子大学生活科学部紀要
en : Bulletin of Jissen Women's University Faculty of Human Life Sciences

巻 57, p. 47-53, 発行日 2020-03-09
出版者
出版者 実践女子大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 24336645
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN10494731
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Ver.1 2023-05-15 12:33:12.925918
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